سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خرد

چرا دیتاسنترهای مبتنی بر نرم افزار؟

    نظر

دیتاسنترهای مبتنی بر نرم‌افزار (Software define data center – SDDC) که به آن‌ها دیتاسنتر مجازی نیز گفته می‌شود، ایده‌ای برای زیرساخت IT است.

اگر جایی کلمه‌ی Virtual data center نیز به گوش شما خورد منظور همان SDDC است که زیرساخت را به عنوان سرویس می‌توانید استفاده کنید.

دلایل بسیاری برای آنکه از دیتاسنترهای مبتنی بر نرم‌افزار استفاده کنید وجود دارید برای مثال؛ مدیریت اتوماتیک این دیتاسنترها و تنظیمات سخت‌افزاری آن‌ها، توسط نرم‌افزارهای خاص و هوشمند صورت می‌گیرد.

شما با استفاده از SDDC می‌توانید سرویس‌ها را در کمترین زمان گسترش دهید. تا پیش از همه‌گیر شدن SDDC سازمان‌ها امکان پیاده سازی چندین سرویس بر یک سرور را نداشتند به همین علت مجبور می‌شدند برای هر سرویس، یک سرور جداگانه تهیه کنند.

SDDCها به شما کمک می‌کند بدون آنکه به درایورهای SSD از نوع Enterprise احتیاج داشته باشید، از دیسک‌های ارزان قیمت معمولی، عملکردی بهتری داشته باشید.

با استفاده از SDDC به سخت‌افزارهای کمتری احتیاج دارید و میزان انرژی مصرفی دیتاسنترها کم می‌شود که به محیط زیست هم کمک می‌کند.

همچنین دردسرهای مربوط به سخت افزار و زمانی که باید صرف طراحی پیچیده آن کنید تا عیب‌های آن را بر طرف کنید از بین می‌رود.

با SDDC می‌توانید تمامی اجزا، تجمیع منابع و خودکارسازی فرایندها را مجازی سازی کنید. همچنین به شما امکان می‌دهد، تمامی امکانات برنامه‌ها را مشاهده و کنترل کنید و روی دیتاسنتر خود به کار بگیرید.

از دیگر مزایای SDDC می‌توان به آن اشاره کرد که دیتاسنتر شما یکپارچه می‌شود و دیگر نیازی به سخت‌افزارهای ناهمگن از برندهای مختلف نیست.

شما دیگر وابسته به سخت افزار نیستید و واحد IT می‌تواند به صورت مستقل و آزادانه با هزینه کمتر به فرایند خود ادامه دهد.

اگر امنیت برای شما هم مسئله‌ی مهمی است، در SDDC می‌توانید سیاست‌های امنیتی بیشتری برای مدیریت و کنترل کاربران و منابع کسب‌وکار خود تنظیم کنید.

شما می‌توانید با این سرویس، برای سازمان خود قوانین جدیدی تعریف کنید و آن را در تمامی دیتاسنتر خود اعمال کنید و حتی جزئی‌ترین نقاط و اطلاعات را کنترل و گزارش‌گیری کنید.

شما با استفاده از SDDC می‌توانید عملکرد دیتاسنتر خود را بهبود بخشید، سرعت دسترسی به برنامه‌ها را افزایش دهید.

استفاده از SDDC مزیت‌های زیادی برای سازمان‌ها نیز دارد، زیرا اگر دارای private cloud باشد، دیتای میزبانی شده خود را بهتر می‌توانند کنترل کنند. زمانی که دیتا در SDDC ذخیره شود، سازمان‌ها می‌توانند دسترسی on-demand یا برحسب تقاضا بر روی آن داشته باشند.

دیتاسنتر مبتنی بر نرم‌افزار اجزای زیرساخت مختلفی دارد که شامل مجازی سازی شبکه، مجازی سازی فضای ذخیره سازی و مجازی سازی سرور است.

مجازی سازی شبکه منابع در دسترسی یم شبکه را با تقسیم پهنای باند در دسترس کانال‌های مختلف قرار می‌دهد. که هر کانال در حالی که مستقل از بقیه است به فعالیت خود ادامه دهد.

مجازی سازی فضای ذخیره سازی، ذخیره سازهای فیزیکی از چند دستگاه متفاوت داخل یک فضای ذخیره سازی که توسط یک کنسول مرکزی مدیریت می‌شود، است.

مجازی سازی سرور روشی است که منابع سرورها مانند پردازنده، سیستم عامل و ... را از دید کاربران ماسک می‌کند.

منبع: اقتصاد برتر